Afschrift of uittreksel burgerlijke stand
Wat is het?
De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Voorbeelden van akten:
- geboorteakte
- huwelijksakte
- echtscheidingsakte
- overlijdensakte
U kunt een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen bij de gemeente waar de akte is gemaakt.
Afschrift of uittreksel
Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens.
Direct regelen
Afschrift of uittreksel aanvragen
Kosten
- € 16,60
Let op:
Het is mogelijk om verschillende uittreksels aan te vragen; het is daarom belangrijk dat u zeker weet welke u nodig heeft, voordat u deze bij ons aanvraagt. Wanneer de aanvraag is ingediend, is het niet meer mogelijk deze te wijzigen, of uw geld terug te krijgen. Mocht u twijfelen welk afschrift of uittreksel u nodig heeft, neem dan contact met ons op.
Wat moet ik doen?
U vraagt een afschrift of uittreksel burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de akte is gemaakt. Geef aan waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.
Een uittreksel aanvragen
U kunt voor de volgende personen een uittreksel aanvragen:
- Voor uzelf.
- Voor uw kind. Ook als hij of zij ouder is dan 16 jaar.
- Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan in een brief waarin hij of zij opschrijft dat u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden.
Internationaal uittreksel
Een uittreksel burgerlijke stand is in meer talen verkrijgbaar. Geef bij uw aanvraag aan dat u een internationaal uittreksel wilt. Een afschrift burgerlijke stand is alleen verkrijgbaar in het Nederlands. Als u een afschrift in een andere taal nodig hebt, moet u het afschrift zelf laten vertalen door een beëdigde vertaler.
Iemand anders machtigen
Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:
- de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
- de naam van de gemachtigde
- uw handtekening
- de handtekening van de gemachtigde
Wat heb ik nodig?
Bij een online aanvraag hebt u nodig:
- uw DigiD
- gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Schriftelijk aanvragen
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- een brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs
Hoe lang duurt het?
- Als u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
- Als u het afschrift of uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.