Gemeenteraad Terschelling neemt definitief besluit over renovatie haven

Op donderdagavond 12 december heeft de gemeenteraad van Terschelling een definitief besluit genomen over de aanpak van de haven. Omdat de kades en damwanden aan het einde van hun levensduur zijn, worden ze vervangen en gerenoveerd. Hiervoor wordt het budget van vijftien miljoen euro gebruikt dat in 2022 beschikbaar kwam voor de nieuwe inrichting van de haven. De vervanging en renovatie is noodzakelijk om de haven veilig en toegankelijk te houden.

De haven van Terschelling

Koerswijziging havenproject

Het budget van 15 miljoen euro was eigenlijk bedoeld voor vernieuwing en modernisering van het havengebied. Nu blijkt echter dat de infrastructuur, zoals de Willem Barentszkade, in veel slechtere staat is dan gedacht. "We wisten dat de kade verouderd was, maar de snelheid waarmee de problemen zich opstapelen, is zorgwekkend”, licht wethouder Bert Wassink toe. De gemeente heeft het oorspronkelijke plan teruggetrokken en richt zich nu volledig op vervanging en renovatie. Toch blijft het onzeker of het budget voldoende zal zijn. “Het wordt een pittige uitdaging”, zegt Wassink. “We moeten de Willem Barentszkade nu opknappen, maar op langere termijn is een duurzame oplossing noodzakelijk.” 

Veiligheid aan de haven

Aan de haven is al te zien dat de kade verzakt. “Als we geen actie ondernemen, zorgt onveiligheid voor beperking van de havenfaciliteiten. De aanpak van de Willem Barentszkade moet daarom vanaf nu eerste prioriteit krijgen”, vindt Wassink. In juli is een deel van het veerhaventerrein al met plantenbakken afgezet om ervoor te zorgen dat er geen verkeer overheen gaat en schepen niet kunnen aanleggen. Door het project nu te richten op renovatie en vervanging, wordt de kade op korte termijn veilig gemaakt. De komende tijd wordt bepaald welke maatregelen hiervoor nodig zijn. 

Langetermijnoplossing

Hoewel de renovatie de kade voorlopig veilig maakt, biedt het geen antwoord op de structurele problemen in het havengebied. De huidige infrastructuur is niet berekend op het intensieve verkeer van nu. Op lange termijn zijn er daarom andere maatregelen nodig om het havengebied bereikbaar en veilig te houden. Daarom heeft de gemeenteraad ook opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een mobiliteitsvisie. Het college onderzoekt samen met andere (rijks)overheden hoe de mobiliteit en het gebruik van de haven kunnen worden herzien.

Vooral de belasting van zwaar verkeer op de Willem Barentszkade vraagt om een langetermijnoplossing. Volgens Wassink moet er goed gekeken worden naar alternatieven, ook al zijn die niet makkelijk te verzinnen en uit te voeren. “Het zware vrachtverkeer dat van de boot komt, is het grootste probleem. Aanmeren bij de werkhaven of bij het bedrijventerrein aan de Waddendijk zou een oplossing kunnen zijn, maar ook dan moeten we enorme investering doen en hebben we te maken met Natura2000.” 

Financiering

Omdat de gemeente naar verwachting niet genoeg geld beschikbaar heeft voor een duurzame oplossing, kijkt de gemeente ook naar Rijk, Rijkswaterstaat en de Provincie Fryslân om bij te springen. Volgens wethouder Wassink is dat niet gek: “De problematiek is te groot voor een kleine gemeente als Terschelling. We hebben de anderen echt nodig. Waar mogelijk doen we ook een beroep op fondsen. En dat alleen voor noodzakelijke maatregelen.” De raad heeft middels een amendement aan het college meegegeven om de financiële ruimte die mogelijk komt, te benutten voor de renovatie van de haven.

Voor inwoners en andere belanghebbenden is op woensdag 29 en donderdag 30 januari 2025 een informatieavond in zalencentrum ET10 in Midsland. De inloop is vanaf 19.00 uur en om 19.15 uur start de presentatie.

Heb je vragen of opmerkingen? Of wil je in gesprek over het project? Neem dan contact op met omgevingsmanager Joosje Bachman via j.bachman@terschelling.nl of 06-44454176.