Horecaondernemers mogen ook in 2025 tijdelijk hun terras vergroten

Na de pilot in 2023 en de tijdelijke gedoogregeling in 2024 is er ook in 2025 een regeling voor de tijdelijke uitbreiding van terrassen op Terschelling. Ondernemers kunnen hiervoor een verzoek tot gedogen indienen bij de gemeente. Als dit verzoek wordt goedgekeurd, mag het terras tijdelijk vergroot worden. De tijdelijke gedoogregeling geldt vanaf het moment van elektronische bekendmaking tot 3 november 2025.

Ondertussen wordt er, vanwege de overwegend positieve evaluatie van de pilot, nog gewerkt aan het herzien van het beleid over terrassen. Dit project is nog niet afgerond. Daarom is er nu een tijdelijke gedoogregeling om het seizoen van 2025 te overbruggen.

Handhaving op uitvoering gedoogregeling

Uit de evaluatie van de gedoogregeling in 2024 bleek dat er behoefte is aan meer handhaving. Omdat sommige ondernemers zonder gedoogbeslissing hun terras uitbreidden of weigerden om het terras weer te verkleinen tijdens een evenement in de buurt, handhaven toezichthouders in 2025 extra op de naleving van de regels voor terrassen.

Wil je als ondernemer gebruik maken van de regeling? Dan kun je nu al een aanvraag indienen. De hele regeling vindt je hier, hieronder vatten we de belangrijkste zaken voor je samen.

Wat moet ik aanleveren bij de aanvraag?

  • Een schriftelijk verzoek om in aanmerking te komen voor een gedoogbeslissing. Deze kun je sturen naar gemeente@terschelling.nl.
  • Een situatietekening, met de ligging en afmetingen van het huidige en gewenste terras
  • Schriftelijke toestemming van de grondeigenaar, of een bewijs dat de grond jouw eigendom is
  • Schriftelijke instemming van de direct aanwonenden van het gewenste terras

Waaraan wordt de aanvraag aan getoetst?

  • Aan het horecabeleid
  • Alleen bedrijven die normaliter ook een terras mogen voeren, komen in aanmerking voor het vergroten ervan. Terrassen bij detailhandel en soortgelijke ondernemingen zijn niet toegestaan.
  • Aan de openbare orde en veiligheid (OOV)

Aandachtspunten zijn onder andere de ruimte voor hulpdiensten, looproutes, de toegankelijkheid van het gebied voor overige gebruikers en geluidsoverlast.

  • Schriftelijke toestemming van de grondeigenaar van het gewenste terras is vereist. Indien de gemeente grondeigenaar is, wordt voor het verlenen van toestemming gekeken of het huidige gebruik van de grond het mogelijk maakt om deze grond tijdelijk in gebruik te nemen als terras.
  • Schriftelijke instemming van de direct aanwonenden van het gewenste terras is vereist.

De regels

  • Totdat het verzoek is goedgekeurd, mag het terras niet uitgebreid worden, ook al sluit jouw verzoek aan op de regelgeving. Enkel met een gedoogbeslissing mag je het terras uitbreiden tot 3 november 2025.
  • Wanneer de terrasuitbreiding zich op gemeentegrond bevindt, zal hiervoor precario geheven worden. De tarieven zijn opgenomen in de Tarieventabel Precario 2025.
  • Looproutes in straten die niet volledig voor verkeer zijn afgesloten dienen conform APV art. 2:10 minimaal 1,25m breed te zijn. Dit betreft in ieder geval de Oosterburen.
  • Deze gedoogregeling betreft geen permanente situatie. Houd hier rekening mee met de inrichting van het terras.
  • Tijdens evenementen nabij een horecagelegenheid geldt een verbod op de uitbreiding van de terrassen, zodat het evenement hier geen hinder van kan ondervinden. Daarnaast moet er door ondernemers rekening worden gehouden met begrafenissen.
  • Aanwijzingen van het bevoegd gezag dienen direct opgevolgd te worden.

Heb je vragen? Onze afdeling vergunningverlening staat voor je klaar. Neemt gerust contact op via 0562-446244 of gemeente@terschelling.nl.