Jesse Mulder
Collega aan het woord: generalist Jesse
Werken voor een gemeente en op een eiland: hoe is dat eigenlijk? Welke mensen werken er voor gemeente Terschelling? Waarom hebben ze hiervoor gekozen en wat is hun grootste drijfveer? In het interview ‘Collega aan het woord’ geeft één van onze collega’s antwoord op al deze, én andere vragen. Aan het woord Jesse Mulder. Hij is 29 jaar, woont in Berlikum en is onderdeel van het Eilandteam van gemeente Terschelling. Als generalist helpt hij inwoners bij uiteenlopende vragen op het gebied van zorg en ondersteuning.
Werken in een unieke setting
Met zijn diploma voor Sociaal Pedagogische hulpverlening op zak ging Jesse als sociaal werker aan de slag bij Amaryllis: een organisatie voor maatschappelijk werk in Leeuwarden. Maar toen hij via het vacatureplatform Werken in Friesland een vacature van gemeente Terschelling tegenkwam, besloot hij te solliciteren. “Ik zei tegen mijn vrouw: dat lijkt me cool, werken op Terschelling. Een kleine gemeenschap, unieke setting en korte lijnen, dat maakte me meteen enthousiast.” Een eerste gesprek op het gemeentehuis wakkerde zijn enthousiasme verder aan: “Het klikte met de teamleider en collega’s en ik had het gevoel dat ze op zoek waren naar iemand zoals ik.”
Complexe en uiteenlopende hulpvragen
Jesse houdt er namelijk van om mensen te helpen en kan goed de rust en het overzicht bewaren. “Dat is belangrijk, want als generalist krijg je te maken met complexe en uiteenlopende hulpvragen.” Inwoners van Terschelling kunnen bij het Eilandteam terecht wanneer ze tegen verschillende problemen aanlopen. “Dat kan van alles zijn: mensen met betalingsachterstanden, schulden, een ziekte of beperking, ouderen met mobiliteitsproblemen of ouders met opvoedvragen. Ik ga het gesprek aan en zorg ervoor dat inwoners de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.”
Van huisbezoek tot plan van aanpak
Nadat eilanders contact opnemen met het Eilandteam, volgt er al snel een huisbezoek, telefoongesprek of een afspraak op het gemeentehuis. “Aan de hand van dit gesprek breng ik in kaart wat er speelt en ga op zoek naar de vraag achter de vraag. Soms is een situatie namelijk heel anders dan ik – of de inwoner zelf – van tevoren had ingeschat, en is er minder of juist meer zorg en ondersteuning nodig.” In een plan van aanpak omschrijft Jesse, vaak na overleg met externe (zorg)partijen, welke acties er nodig zijn om het probleem aan te pakken en wie deze gaat uitvoeren.
“Als ik zie dat mensen goed geholpen worden, ben ik tevreden.”
Spin in het web
Jesse omschrijft het Eilandteam als een spin in het web op het gebied van zorg. “We houden regie en weten wie we nodig hebben en hoe we deze persoon kunnen bereiken. Inwoners weten zelf vaak niet waar ze met hun problemen terecht kunnen, terwijl er veel hulp beschikbaar is.” Het geeft Jesse dan ook een goed gevoel dat hij inwoners een stapje verder kan helpen. “Mijn werk is niet altijd makkelijk en leuk, maar als ik zie dat mensen goed geholpen worden, ben ik tevreden.”
Mensenwerk
Ook van het werken met mensen wordt Jesse blij. “Ik maak verbinding met veel verschillende mensen. Ik voer gesprekken over regels en beleid met collega’s en zorgpartijen, maar moet een moeilijk besluit ook in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen aan een kind van tien.” Op die manier ondersteunen, daar gaat Jesse van aan. Al toen hij tijdens zijn studie nog in de supermarkt werkte, was de interesse in het ondersteunen van mensen daar: “Ik werkte daar met mensen met een arbeidsbeperking. Als zij met de juiste begeleiding kleine stapjes konden maken, voelde dat echt als een overwinning. Dat geldt natuurlijk ook voor mijn werk bij gemeente Terschelling.”
Van en naar Terschelling met de boot
Om écht contact te maken met mensen of een situatie juist in te schatten, is het volgens Jesse soms noodzakelijk om fysiek op het eiland aanwezig te zijn. Maar dit heeft hem als niet-eilander niet tegengehouden om bij gemeente Terschelling te solliciteren. “Voor huisbezoeken moet ik naar Terschelling en soms is het fijner om netwerkpartners face to face te spreken, maar een groot gedeelte van mijn werk kan ik ook thuis doen.” Zelfs op de boot van en naar Terschelling werkt Jesse door: “De boot is voor mij een soort drijvend kantoor. Mijn werkdag begint als ik om 8:15 op de boot stap en eindigt als ik om 17:15 weer in de haven van Harlingen aankom. De enige uitdaging is dat ik mijn werkdagen goed moet plannen, maar dat gaat prima.”
Betrokken werkgever
Jesse omschrijft gemeente Terschelling als een betrokken werkgever. “Als nieuwkomer voelde ik me direct welkom. Mijn collega’s waren blij dat ik er was en aan de hand van een training kreeg ik een beeld van hoe het is om bij de gemeente Terschelling te werken.” Heb je nog nooit voor een gemeente of op een eiland gewerkt? Dan is de training een perfecte introductie. En je collega’s? Die leer je volgens Jesse snel genoeg kennen: “Je werkt binnen een kleine organisatie, dus je hebt telkens contact met dezelfde mensen. Daardoor voelt het al snel vertrouwd.”
Ben jij enthousiast en wil je net als Jesse werken bij gemeente Terschelling? Klik dan door naar de vacatures en solliciteer!
Of ben jij benieuwd naar het verhaal van onze andere collega’s? Klik door naar het verhaal van Nienke en lees meer over haar motivatie, mooiste momenten én de gemeente als werkgever.