Mariette Schrover-Klaasse

Collega aan het woord: medewerker publieksbalie Mariette

Werken bij een gemeente op een eiland: hoe is dat eigenlijk? Welke mensen werken er voor gemeente Terschelling? Waarom hebben ze hiervoor gekozen en wat is hun grootste drijfveer? In het interview ‘Collega aan het woord’ geeft een van onze collega’s antwoord op al deze, én andere vragen. Aan het woord Mariette Schrover-Klaasse. Ze woont in West-Terschelling en werkt als medewerker publieksbalie bij de gemeente.

Van Brabant naar Terschelling

Mariette verhuisde in 2022 van Brabant naar Terschelling. Het eiland voelde al jaren als een ‘tweede thuis’, want ze ging er regelmatig op familiebezoek. Haar vader en moeder verlieten het vasteland al zo’n dertig jaar eerder voor hun nieuwe woonplaats West-Terschelling. “Mijn vader was leraar op de zeevaartschool, dus mijn band met het eiland heb ik niet van een vreemde. Ik heb zelf ook altijd gezegd: als ik ouder ben, wil ik op Terschelling wonen.”

Een nieuwe baan

Toen het huis van haar ouders vrij kwam, was daar het geschikte moment: “Mijn kinderen hadden het ouderlijk nest verlaten en mijn man heeft een eigen bedrijf, waar hij op afstand voor en aan kan werken. Alleen ik moest op zoek naar een nieuwe baan.” Die nieuwe baan vond ze bij Rederij Doeksen, waar ze als stewardess sneldienst aan de slag ging. “Een hartstikke leuke baan, maar ik miste de uitdaging. Daarom solliciteerde ik bij gemeente Terschelling.”

Medewerker publieksbalie

In eerste instantie reageerde ze op een vacature voor de ondernemingsraad. Mariette vertelt: “Dat was een functie voor een paar uur per week. Ik dacht: dat kan ik misschien combineren met mijn werk als stewardess. Dat werd niets, maar het gesprek was wel erg leuk.” Omdat er van beide kanten een klik was, werden Mariette haar contactgegevens bewaard. “Een paar maanden later kwam er leuke functie vrij: medewerker publieksbalie. Toen ben ik nogmaals op gesprek geweest en kort daarna had ik mijn eerste werkdag.”

Nieuwe dingen leren

Ondanks dat Mariette nooit eerder bij een gemeente had gewerkt en nog geen twee jaar op Terschelling woonde, voelde ze zich op het gemeentehuis meteen thuis. “Vanaf het begin had ik leuk contact met collega’s en kon ik altijd bij ze terecht bij vragen. Dat was fijn, want zo leerde ik elke dag nieuwe dingen.” En het leren is volgens Mariette nog lang niet voorbij; dat doet ze nog steeds. Tijdens haar werk, maar ook door de opleiding die ze volgt.

Uitdaging

Mariette is namelijk kort geleden gestart opleiding ‘medewerker burgerzaken frontoffice’ van de bestuursacademie. “Niet alleen omdat ik het leuk vind, maar ook omdat het noodzakelijk is, want voor mijn functie heb je een brede kennis nodig.” Van paspoorten en rijbewijzen tot strandrijontheffingen en verhuizingen: inwoners komen met allerlei (aan)vragen en verzoeken bij de gemeente. Na een bezoek aan de balie, een online aanvraag, telefoontje of e-mail helpt Mariette ze op weg.

Dat leerde ze vooral door het ‘gewoon te doen’: “Ik zocht praktische informatie via de website van de gemeente of stelde vragen aan collega’s. Zo breidde mijn kennis steeds verder uit. Niet alleen over het eiland en de gemeente, maar ook over allerlei systemen. Dat vind ik zo leuk aan mijn werk: bij de gemeente kun je altijd leren en groeien.” 

Teamplayer

Ook binnen haar team voelt Mariette zich op haar gemak. “We zijn een klein team, maar doen het echt met elkaar. Ik ben een teamplayer en met een achtergrond in de hospitality houd ik ervan om mensen – in dit geval inwoners – blij en tevreden te maken.” Ook de korte lijntjes zijn volgens Mariette erg prettig: “Je kunt met iedereen een praatje maken: met je directe collega, maar bijvoorbeeld ook met de wethouders en burgemeester.”

Ben jij enthousiast en wil je net als Mariette aan de slag bij gemeente Terschelling? Klik dan door naar de vacatures en solliciteer! 

Of ben jij benieuwd naar het verhaal van onze andere collega’s? Klik door naar het verhaal van Ruth en lees meer over haar motivatie, mooiste momenten én de gemeente als werkgever.