Meldpunt ongewenst verhuurgedrag
Elke gemeente heeft een meldpunt voor problemen met verhuurders. Huurders en woningzoekenden kunnen hier een vraag stellen of een klacht indienen. Denk je dat een verhuurder zich niet aan de regels houdt? Doe dan een melding bij het meldpunt van de gemeente Terschelling. Dit kan ook anoniem.
*Read the English version below this page.
Melding maken van ongewenst verhuurgedrag
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten eerlijk verhuren en zich netjes gedragen. Ze mogen niet discrimineren of huurders intimideren. Ook moeten de servicekosten eerlijk en duidelijk zijn. Houdt je verhuurder zich niet aan de regels? Meld dit dan bij het meldpunt ongewenst verhuurgedrag van de gemeente. Het maakt niet uit hoe lang je huurt, of nog een woning zoekt en of je arbeidsmigrant bent.
Hoe maak je een melding?
Je kunt online een melding maken zonder DigiD. Klik op de onderstaande knop om het online formulier in te vullen.
Wanneer maak ik een melding?
Bij de gemeente kun je een melding maken over:
- Discriminatie: Een verhuurder mag je niet weigeren op basis van nationaliteit, godsdienst, politieke overtuiging, ras, geslacht, handicap, of seksuele gerichtheid.
- Intimidatie: Verhuurders mogen je niet bedreigen, bijvoorbeeld met het opzeggen van je huurcontract of het afsluiten van elektriciteit.
- Te hoge borg: Sinds 1 juli 2023 mag de borg maximaal twee maanden ‘kale huur’ zijn. Kale huur is het bedrag dat je betaalt voor het gebruik van een woning, exclusief bijkomende kosten zoals gas, water, elektriciteit en servicekosten.
- Geen huurcontract op papier: Een huurcontract moet altijd schriftelijk zijn en worden ondertekend door beide partijen. Zo is er duidelijk wat er is afgesproken. Huurcontracten die vóór 1 juli 2023 zijn afgesloten en niet op papier zijn vastgelegd, hoeven door de verhuurder niet alsnog schriftelijk te worden vastgelegd.
- Onredelijke servicekosten: De servicekosten moeten eerlijk zijn en elk jaar gespecificeerd worden. Een verhuurder mag alleen servicekosten in rekening brengen die in de wet staan. Dat zijn bijvoorbeeld kosten voor gas, water, elektra, het gebruik van meubels of schoonmaakkosten van gemeenschappelijke ruimtes.
- Gebrek aan informatie: Verhuurders moeten huurders duidelijk vertellen wat hun rechten en plichten zijn. Denk bijvoorbeeld aan de regels bij de jaarlijkse huurverhoging, hoe hoog de borg is (en wanneer je die terug krijgt) en een volledig overzicht van de servicekosten. Ook moet het voor huurders duidelijk zijn waar ze terecht kunnen bij vragen over de woning.
- Onterechte bemiddelingskosten: Als de verhuurder een verkoopmakelaar inschakelt, mag hij geen kosten in rekening brengen bij de huurder. Deze kosten worden ook wel contractkosten of administratiekosten genoemd.
Als arbeidsmigrant kun je een melding maken als:
- Het huurcontract en het arbeidscontract niet duidelijk gescheiden zijn. Dit is belangrijk omdat beide documenten verschillende doelen en voorwaarden hebben.
- De rechten en plichten niet in een taal zijn geschreven die de huurder begrijpt.
Is mijn huur te hoog?
Via de huurprijscheck kun je controleren of de verhuurder te veel huur vraagt.
Wanneer kun je geen melding maken?
Huur je via woningcorporatie WoonFriesland? Dien dan je klacht in bij de woningcorporatie, en niet bij de gemeente.
Wat gebeurt er na je melding?
Na je melding nemen we binnen een week contact met je op. Heb je een anonieme melding gedaan? Ook dan doen we onderzoek, maar is het lastiger om de situatie goed in kaart te brengen en actie te ondernemen.
Meer informatie
Bekijk de uitlegvideo over de Wet Goed Verhuurderschap. Klik hier om de video te bekijken met ondertiteling in het Engels, Spaans, Pools, Roemeens of Bulgaars.