Toeristenbelasting

Wat is het?

Iedereen die het eiland komt bezoeken, maar geen inwoner is betaalt toeristenbelasting.

De toeristenbelasting wordt geheven:

  • bij uw eerste bezoekdag (zonder overnachting). De toeristenbelasting wordt bij het bootkaartje van Rederij Doeksen berekend;
  • bij overnachtingen: je betaalt de toeristenbelasting aan de logiesverstrekker;
  • in de havens binnen de gemeente Terschelling (dag van aankomst en de (aansluitende) overnachtingen).

Hoe werkt het?

De eerste dag, zonder overnachting, wordt via het bootkaartje geheven. Ook als je met een (eigen) schip, chartervaart, watertaxi of op andere wijze aankomt op Terschelling ben je toeristenbelasting verschuldigd voor de eerste dag. Voor deze eerste dag wordt geen teruggave verleend.

Wat moet ik doen?

De belasting wordt geheven over het aantal overnachtingen. De gemeente legt de logiesverstrekker een aanslag toeristenbelasting op en deze heeft het recht de belasting door te berekenen aan zijn gasten. Dit bedrag mag niet hoger (maar wel lager) zijn dan het tarief wat de gemeente hem/haar in rekening brengt.

Direct regelen

2025: De gemeenteraad heeft op 17 juli 2024 het tarief voor 2025 vastgesteld op € 2,16 per persoon per overnachting van vier jaar en ouder. Het tarief voor de dag van aankomst is vastgesteld op € 2,16 per persoon van twaalf jaar en ouder, dit bedrag wordt bij je bootticket geheven.  

Online bezwaar maken

Je kunt een bezwaar alleen schriftelijk, per fax of via DigiD indienen. Een e-mail sturen voldoet niet aan de vereisten.

Wat doet de gemeente met de ontvangen toeristenbelasting?

De invloed van het toerisme op Terschelling is groot. Dit blijkt onder andere uit het aantal overnachtingen. Wist je dat er op Terschelling meer overnachtingen van toeristen plaatsvinden dan van de inwoners van het eiland zelf?

Terschelling heeft veel voorzieningen voor toeristen, zoals de fiets- en wandelpaden, de bewaakte stranden, het zwembad, de bibliotheek en musea. Door de vele toeristen hebben de wegen en fietspaden extra onderhoud nodig. Ook worden vanuit de toeristenbelasting verschillende activiteiten gesubsidieerd, zoals de VVV, het Oerolfestival, en de Terschellinger Filmdagen. Uit de toeristenbelasting worden ook zaken betaald die op een toeristeneiland extra kosten met zich meebrengen. Je kunt hierbij denken aan de brandweer en rampenbestrijding, het opruimen van zwerfafval en vandalismebestrijding.

Voor bovenstaande is veel geld nodig. Daarom wordt er door de gemeente toeristenbelasting geheven; op deze manier betalen de toeristen mee en komen de kosten niet alleen voor rekening van de eilanders. Hierdoor kan Terschelling een voorzieningenniveau aanbieden en onderhouden dat hoger is dan in vergelijkbare gebieden met 4.900 inwoners elders in Nederland. De betaalde toeristenbelasting komt direct, dan wel indirect, ten goede aan de gasten. Als er geld overblijft, wordt dit gestort in de reserve recreatie. Dit is een spaarpot waar toekomstige recreatieve projecten uit kunnen worden betaald.

Hoe wordt de toeristenbelasting geïnd?

Op Terschelling wordt de toeristenbelasting geïnd via de rederij en via de logiesverstrekker. De rederij int de belasting voor de eerste dag van het verblijf en de logiesverstrekker voor de volgende dagen. Op deze manier betalen gasten die één dag (zonder overnachting) op het eiland verblijven ook mee aan de voorzieningen. Dus iemand die 4 dagen (3 nachten) op het eiland verblijft, betaalt de eerste dag via het bootkaartje en alle overnachtingen via de logiesverstrekker.

Eigen overtocht

Kom je met uw eigen jacht in de jachthaven of met de chartervaart / watertaxi in de gemeentelijke haven, dan is de eigenaar en/of schipper toeristenbelasting verschuldigd voor de eerste dag van je verblijf en vervolgens voor de nachten.

Veel gestelde vragen & antwoorden

Wat verandert er per 1 januari 2025?

Alle logiesverstrekkers moeten vanaf 1 januari 2025 een nachtregister van alle overnachtingen die belastingplichtig zijn voor de toeristenbelasting bijhouden. Voorheen konden logiesverstrekkers een forfait (schatting) van de gemeente accepteren, maar dat is niet meer mogelijk. Door het bijhouden van het register en het doen van aangifte, betaalt iedere belastingplichtige de toeristenbelasting over het daadwerkelijke aantal overnachtingen.

Waarom zijn de veranderingen nodig?

Gemeente Terschelling wil het systeem rondom het heffen van belasting over de overnachtingen eerlijker maken. De toeristenbelasting vormt een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. Met het oude, forfaitaire systeem, waarbij er een schatting wordt gemaakt van het aantal overnachtingen, lopen we belangrijke inkomsten mis.

Wat is een nachtregister?

In het nachtregister houden logiesverstrekkers gegevens bij over hun gasten.  Logiesvertrekkers kunnen het nachtregister van de gemeente gebruiken of op hun eigen manier een nachtregister bijhouden. Denk bijvoorbeeld aan een uitdraai van het reserveringssysteem. De gemeente heeft de volgende informatie nodig:

  • de naam en woonplaats van de hoofdboekende gast
  • het aantal personen dat bij u overnacht
  • de datum van aankomst vertrek 
  • het aantal overnachtingen
  • het aantal vrijgestelde overnachtingen (o.a. kinderen onder 4 jaar)

Het nachtregister kan gecontroleerd worden door de gemeente.

Waarom is een nachtregister verplicht?

Voor professionele logiesvertrekkers was het bijhouden van een nachtregister al verplicht vanuit het wetboek van strafrecht. Zo kunnen de hulpdiensten inzien wie waar verblijft. 

Voor mensen die bijvoorbeeld een zomerhuisje bij hun woning verhuren, was dit nachtregister niet verplicht. Maar voor de aangifte toeristenbelasting moest ook al een specificatie worden bijgehouden. Voor degenen die in het verleden het forfaitair aantal overnachtingen accepteerden, is het bijhouden van een nachtregister nieuw.

Kan de registratie niet digitaal?

De gemeente werkt aan een digitaal aangiftesysteem voor de aangifte toeristenbelasting. Dat betekent dat de aangifte over 2025, die je begin 2026 doet, een stuk makkelijker wordt. Omdat er bij de implementatie veel komt kijken, was het helaas nog niet haalbaar om dit digitale systeem gereed te hebben voor de aangifte over 2024. We houden logiesverstrekkers op de hoogte van de ontwikkelingen rondom het digitale systeem.

Aangifte en de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG)

Vanaf 2018 is de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze wetgeving regelt het verzamelen, verwerken en beschermen van persoonsgegevens.

Als je tegen vergoeding nachtverblijf verschaft aan derden ben je verplicht om een nachtregister bij te houden. Die verplichting is gebaseerd op het Wetboek van Strafrecht. De verordening toeristenbelasting van de gemeente sluit hier op aan. De gemeente mag op basis van de regelgeving je administratie inzien en dus ook de naam en verdere geregistreerde gegevens van jouw gasten. 

Hoe gaat de aangifte toeristenbelasting voor 2024 in zijn werk?

Logiesvertrekkers krijgen in december 2024 bericht van de gemeente om vóór 31 januari 2025 aangifte toeristenbelasting te doen over het afgelopen jaar. Voor de aangifte over het jaar 2024 geldt nog de oude werkwijze, waarbij je aangifte kunt doen van alle overnachtingen of kunt kiezen om geen aangifte te doen, waarna de gemeente een forfaitaire aanslag toeristenbelasting over 2024 oplegt. Bij de aangifte is het verplicht om een specificatie mee te sturen. 

Hoe gaat de aangifte toeristenbelasting voor 2025 in zijn werk?

Vanaf de aangifte over 2025, die begin 2026 gedaan wordt, is het nachtregister voor alle logiesverstrekkers verplicht. Alle belastingplichtigen dienen daarom vanaf 1 januari 2025 het nachtregister bij te houden

Wat kan ik doen als ik geen aangiftebiljet heb ontvangen?

Als je het aangiftebiljet niet per post hebt ontvangen, kun je hem ook online downloaden.

Weet de gemeente nog niet dat je een accommodatie verhuurt, omdat je bijvoorbeeld voor het eerst bent begonnen met het verhuren van toeristische logiesplaatsen? Dan moet je een aanmeldformulier logiescapaciteit invullen. Je kunt deze hieronder downloaden.

Je kunt ook contact opnemen met een medewerker van de afdeling Belastingen, dat geldt ook voor alle andere vragen die je nog hebt.

Bij voorkeur per e-mail naar belastingen@terschelling.nl of telefonisch naar 0562-446244.